عشق و احساس
عشق یعنی احساس و احساس یعنی انسان بودن پس همیشه انسان باش!
 
 

احداث مخفیانه جاده

انجام عملیات موفق آمیز فرمانده كل قوا و ثامن الائمه (ع) وچند عملیات کوچک دیگردر سال 1360از سوی رزمندگان اسلام وبیرون راندن دشمنان از برخی منطق اشغالی این باور را در میان فرماندهان ورزمندگان اسلام قوت می بخشد که با دست خالی واتکا به خدای متعال ،وبا وحدت ویک دلی می شود بر دشمنان سرتاپامسلح پیروز شد.

 


در ادامه سیر صعودی روند اخراج متجاوزین از کشور،عملیات طریق القدس طراحی وبه اجرا گذاشته می شود.
هدف این عملیات، آزاد سازی سوسنگرد و بستان و تأمین مرزهای بین المللی بود. تاکتیک ویژه در عملیات طریق القدس، عبور سریع از منطقه تپه های رملی بود که نقش اساسی و تعیین کننده ای درکسب پیروزی داشت.
 
این ایده، در قرارگاه مشترک سپاه وارتش از سوی سرلشگر شهید ولی الله فلاحی، فرمانده نیروی زمینی ارتش ارائه شد ومورد توافق فرماندهان دونیرو قرار گرفت.
نيروهاي جهاد سازندگي خراسان كه از پيشقراولان مهندسي جنگ بودند 2 ماه قبل از عمليات يك لودر خراب و از كار افتاده در بيابانهاي بستان را به اهواز آوردند و در مقر خود در مسير "كوت عبدالله" تعمير كردند. ارتش كه صاحب اين لودر بود گمشده اش را پيدا كرد و درگيرودار این حوادث ، كليد همكاري آنها با جهاد زده شد . ارتش به جهاد پيشنهاد احداث جاده اي مخفي در دل رمل ها را داد و در عين ناباوري آنها ،جهاد پذيرفت. دو ماه بعد 14 كيلومتر جاده، توسط جهادگران سمنان براي عمليات آماده شد. جاده اي بر روي رملها كه تسطيح آن و از طرفي مهار رملها از دو طرف و از همه اينها مهمتر حفظ سكوت و اختفا در اطراف دشمن جنبه هايي از اين معجزه مهندسي بود.
وجود جاده تا نزديكي نقطه رهايي براي حضور نيروهاي پياده و زرهي در مكان مناسب جهت آغاز حمله در منطقه رملي الزامي بود که جهادگران استان سمنان در نهايت اختفا كار احداث جاده را با استفاده ازخاك رسی که از مناطق دیگر منتقل می شد انجام دادند.                    
عملیات در نیمه شب هشتم آذر 1360 با عبور از منطقه رملی آغاز شد. دشمن کاملاَ گیج شده بود؛ زیرا عبور نیروهای پیاده از تپه های رملی را تصور نمی کرد و این امر را تنها با استفاده از روش هِلی برد امکان پذیر می دانست. آن ها بسیار غافل گیر شدند هنگامی که تانک های ایران را در مقابل خود دیدند.

 


منبع: تجزیه وتحلیل جنگ ایران و عراق،(جنگ؛ بازیابی ثبات)، ج2، صص142-144 و 173- 180

 

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:احداث مخفیانه جاده, :: 20:7 :: توسط : پویا اس ام

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق و احساس و آدرس pouyasm.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 75
بازدید هفته : 165
بازدید ماه : 164
بازدید کل : 45223
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

Alternative content